Menachem Mendel

Menachem Mendel RSS Feed
 
 
 
 

An Interesting Rashi for Tisha B’av

I just came across this interesting comment by Rashi on a mishnah.

תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יט עמוד א

משנה. הקובר את מתו שלשה ימים קודם לרגל – בטלה הימנו גזרת שבעה, שמונה – בטלו הימנו גזרת שלשים. מפני שאמרו: שבת עולה ואינה מפסקת. רגלים – מפסיקין ואינן עולין. רבי אליעזר אומר: משחרב בית המקדש עצרת כשבת. רבן גמליאל אומר: ראש השנה ויום הכפורים כרגלים. וחכמים אומרים: לא כדברי זה ולא כדברי זה, אלא: עצרת – כרגלים, ראש השנה ויום הכפורים – כשבת.

רש”י מסכת מועד קטן דף יט עמוד א

ואין עולין:
דכי קבר מתו בתוך הרגל, דלא בטלה ממנו גזרת שבעה – אין ימי הרגל עולין למנין שבעה ימי אבילות, אלא לאחר הרגל צריך לישב שבעה ימי אבילות – זו היא סברתי, אבל בהעתק מצאתי: ואין עולין – דכי קבר את מתו שני ימים לפני הרגל דלא בטלה ממנו גזרת שבעה – אין ימי הרגל עולין למנין שבעת ימי אבלו, אלא לאחר הרגל צריך לישב חמשה ימי אבלות להשלים לשני ימים שנהג לפני הרגל, ואני אומר כי טעות סופר הוא, דמה שנזכר שלשה ימים לפני הרגל – לאו דוקא, ואפילו שעה אחת לפני הרגל – בטלה ממנו גזרת שבעה, דהרגל מפסיק.

I assume that the words “בהעתק מצאתי” are referring to a commentary that Rashi was using.

On the words “ואני אומר כי טעות סופר הוא”, the הגהות הב”ח says that this must have been written by a “תלמיד טועה” in the margin since the Gemara on 20a says that according to the Tanna of our mishnah the mourning must have begun three days before the festival. I think this is what the Bah means, although it seems that someone may have emended the commentary of the emender. That the halakhah doesn’t follow our mishnah is another interesting side to this whole question. Whomever said “ואני אומר כי טעות סופר הוא” wants to interpret our mishnah through the eyes of the baraita on 20a.

Here’s the Gemara from 20a.

תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף כ עמוד א

תנו רבנן, קיים כפיית המטה שלשה ימים קודם הרגל – אינו צריך לכפותה אחר הרגל, דברי רבי אליעזר. וחכמים אומרים: אפילו יום אחד, ואפילו שעה אחת. אמר רבי אלעזר ברבי שמעון: הן הן דברי בית שמאי, הן הן דברי בית הלל. שבית שמאי אומרים: שלשה ימים, ובית הלל אומרים: אפילו יום אחד. אמר רב הונא אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן, ואמרי לה אמר (ליה) +מסורת הש”ס: [להו]+ רבי יוחנן לרבי חייא בר אבא ולרב הונא: אפילו יום אחד, אפילו שעה אחת. רבא אמר: הלכה כתנא דידן, דאמר שלשה. רבינא איקלע לסורא דפרת, אמר ליה רב חביבא לרבינא: הלכתא מאי? – אמר ליה: אפילו יום אחד, ואפילו שעה אחת.

This just shows how the textual study of Rashi’s commentary, not only the Talmud, is very important.

2 Responses to “An Interesting Rashi for Tisha B’av”

  1. 1
    Neil Danzig:

    Menahem Mendel: you know re the debate over Rashi to Moed Katan and the other version published by Kupfer.

  2. 2
    Menachem Mendel:

    I had forgotten about that potential problem. I just took a quick look at Grossman’s book on Hachmei Tzerfat and a few other people have written about it. One of these days I’ll see what they have to say.

Categories

Tags

Archives

Recent Posts

Meta

Sign up for an email subscribtion to this blog.

Michael Pitkowsky

Biblioblogs

Daf Yomi

History

Israel

Jewish Law

Judaica

Law and Legal History

Politics

Religion

Talmud