Menachem Mendel

Menachem Mendel RSS Feed
 
 
 
 

Yet More Urinating Rabbis

I must say that I thought the posts on urinating rabbis were over and done with, but here’s more. It seems like the urinating rabbis were already discussed in a number of places. See Michael Satlow, “Jewish Constructions of Nakedness in Late Antiquity, Journal of Biblical Literature, Vol. 116, No. 3 (Autumn, 1997), pp. 429-454; Jonathan Schofer, “The Beastly Body in Rabbinic Self-Formation,” in Religion and the Self in Antiquity.

תלמוד בבלי מסכת שבת דף סב עמוד ב

+עמוס ו+ וראשית שמנים ימשחו, אמר רב יהודה אמר שמואל: זה פלייטון. מתיב רב יוסף: אף על פלייטון גזר רבי יהודה בן בבא, ולא הודו לו. ואי אמרת משום תענוג, אמאי לא הודו לו? אמר ליה אביי: ולטעמיך, הא דכתיב +עמוס ו+ השתים במזרקי יין, רבי אמי ורבי אסי; חד אמר: קנישקנין, וחד אמר: שמזרקין כוסותיהן זה לזה, הכי נמי דאסיר? והא רבה בר רב הונא איקלע לבי ריש גלותא ושתה בקנישקנין, ולא אמר ליה ולא מידי! אלא: כל מידי דאית ביה תענוג ואית ביה שמחה – גזרו רבנן, אבל מידי דאית ביה תענוג ולית ביה שמחה – לא גזרו רבנן. +עמוס ו+ השכבים על מטות שן וסרחים על ערשתם – אמר רבי יוסי ברבי חנינא: מלמד שהיו משתינין מים בפני מטותיהן ערומים. מגדף בה רבי אבהו: אי הכי, היינו דכתיב +עמוס ו+ לכן עתה יגלו בראש גלים? משום דמשתינין מים בפני מטותיהם ערומים יגלו בראש גולים? – אלא אמר רבי אבהו: אלו בני אדם שהיו אוכלים ושותים זה עם זה, ודובקין מטותיהן זו בזו, ומחליפין נשותיהן זה עם זה, ומסריחין ערסותם בשכבת זרע שאינו שלהן.

אמר רבי אבהו, ואמרי לה במתניתא תנא: שלושה דברים מביאין את האדם לידי עניות, ואלו הן: המשתין מים בפני מטתו ערום, ומזלזל בנטילת ידים, ושאשתו מקללתו בפניו. המשתין מים בפני מטתו ערום אמר רבא: לא אמרן אלא דמהדר אפיה לפורייה, אבל לבראי – לית לן בה. ומהדר אפיה לפורייה נמי לא אמרן אלא לארעא. אבל במנא – לית לן בה. ומזלזל בנטילת ידים אמר רבא: לא אמרן אלא דלא משא ידיה כלל, אבל משא ולא משא – לית לן בה. ולאו מלתא היא, דאמר רב חסדא: אנא משאי מלא חפני מיא, ויהבו לי מלא חפני טיבותא. ושאשתו מקללתו בפניו אמר רבא: על עסקי תכשיטיה. והני מילי –
הוא דאית ליה ולא עביד.

That lie upon beds of ivory, and stretch themselves [seruhim] upon their couches. (Amos 6:4) R. Jose son of R. Hanina said: This refers to people who urinate before their beds naked. R. Abbahu derided this: If so, is that why it is written: Therefore shall they now go captive with the first that go captive, (Amos 6:7) because they urinate before their beds naked they shall go captive with the first that go captive! Rather said R. Abbahu: This refers to people who eat and drink together, join their couches, exchange their wives, and make their couches foul [maserihim] with semen that is not theirs.

R. Abbahu said — others say, In a Baraitha it was taught: Three things bring man to poverty. viz., urinating in front of one’s bed naked, treating the washing of the hands with disrespect, and being cursed by one’s wife in his presence. ‘Urinating in front of one’s bed naked’: Raba said, This was said only when his face is turned to the bed: but if it is turned in the opposite direction, we have nought against it. And even when his face is turned to the bed, this was said only when it is on to the ground; but if it is into a vessel, we have nought against it. ‘And the treating of the washing of the hands with disrespect’: Raba said, This was said only when one does not wash his hands at all; but if he washes them inadequately, we have nought against it. (But this is not so, for R. Hisda said: I washed with full handfuls of water and was granted full handfuls of prosperity). ‘And being cursed by one’s wife in his presence’: Said Raba: [That is when she curses him] on account of her adornments. But that is only when he has the means but does not provide them.

One Response to “Yet More Urinating Rabbis”

  1. 1
    Harry Perkal:

    I think this subject would make an excellent d’var torah- but not sure for which shul. Harry P

Categories

Tags

Archives

Recent Posts

Meta

Sign up for an email subscribtion to this blog.

Michael Pitkowsky

Biblioblogs

Daf Yomi

History

Israel

Jewish Law

Judaica

Law and Legal History

Politics

Religion

Talmud